zaterdag 4 augustus 2012

Scones



149363_369007516491472_899075776_n_large

Een van de dingen die ik het leukst vind om te doen, is het organiseren van een High Tea. Een High Tea heeft voor mij alles: bakken vind ik leuk, gezellige mensen die met elkaar aan tafel zitten en natuurlijk lekker eten. Ik ben gek op thee in alle vormen en smaakjes en hoewel we het hier in de zomer nog wel eens willen afwisselen met een soort High Ice Coffee (zie het recept van vorige week) is de originele High Tea toch altijd het leukst. Vandaar dat ik vandaag mijn favoriete recept voor een High Tea met jullie deel!


Bij een High Tea is naast de thee één ding natuurlijk onmisbaar: scones. Een scone is een soort zoet broodje dat oorspronkelijk uit Schotland komt. Het was vroeger een vrij groot rond brood, nu zijn het kleine ronde broodjes, ongeveer de doorsnede van een longdrink glas. Het is een heel populair hapje dat vrij simpel te maken is. Er zijn allerlei recepten te vinden op het internet en volgens mij zijn er ook van die pakken te krijgen waar je alleen maar de aanwijzingen op de verpakkingen hoeft te volgen, maar met mijn High Tea verleden en het vele uitproberen van allerlei scone recepten, heb ik nu toch wel de lekkerste manier gevonden.

Wat heb je nodig? (10-12 scones)

  • Zeef
  • Beslagkom
  • Longdrink of een scone uitsnijder (Dille & Kamille)
  • Oven + bakplaat
Dsc_0899_large
Bron: WeHeartIt
  • 300 gram zelfrijzend bakmeel
  • 75 gram roomboter op kamertemperatuur
  • 1 ei
  • 25 gram witte basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 125 ml melk
  • 1 theelepel bakpoeder
  • snufje zout
Temperatuur oven: 240 graden
Tijd in de oven: 10 minuten
                                                                      

1. Verwarm de oven voor op 240 graden.
2. Leg de zeef bovenop de beslagkom en doe het zelfrijzend bakmeel, ze beide soorten suiker, het bakpoeder en het zout door de zeef heen in de beslagkom.
3. Snijd de boter in blokjes en doe deze ook in de beslagkom.
4. Voeg de melk toe.
5. Kneed dit totdat het een zacht deeg is. Als het te droog is en het deeg een beetje korrelig kun je nog een beetje melk of wat water toevoegen. Kijk hier wel mee uit, een klein beetje extra melk/water is voldoende.
6. Wanneer het deeg een grote bal is die niet meer uit elkaar kruimelt, kun je het uitrollen. Gebruik hiervoor een deegroller of een glas. De plak die je uitrolt moet ongeveer 1,5 cm dik zijn.
7. Wanneer het deeg is uitgerold, kan je met het longdrinkglas (of een ander glas, maar longdrink is de goede maat) rondjes uit het deeg steken. Leg deze op een ingevette bakplaat.
8. Klop het ei los. Smeer het ei uit over de bovenkant van de scones. Hierdoor worden ze mooi goudbruin. Je kunt het ei ook vervangen door een beetje melk. Ik gebruik meestal een bakkwast, maar het kan ook met een mes.
9. Leg de scones met wat tussenruimte op de bakplaat en bak ze in zo'n tien minuten goudbruin. In mijn ervaring verschilt het altijd per oven hoelang iets erin moet. Ze worden niet veel breder, wel hoger. Als ze mooi goudbruin aan de bovenkant zijn zit het meestal wel goed.
10. Om een scone te eten snijd je hem doormidden, beleg je beide helften met jam (ik raad bosbessen aan, maar dat komt omdat ik niet zo'n fan ben van aardbeienjam) en een flinke toef slagroom.

146155950376493286_vf3lsx79_c_large
Bron: WeHeartIt

 Eet smakelijk!
Liefs,
Deborah 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten