woensdag 25 juli 2012

Verveling


Vakantie, eindelijk! Het hele jaar heb ik hier naar uit gekeken, ik heb de dagen geteld, ik heb verlangt naar vrijheid, rust, geen huiswerk of andere verplichtingen. Mijn zusje heeft zelfs op de kalender de dagen afgekruist.
‘Nog vijf weken te gaan,’ riep ze dan, vanuit de wc.
Bij de andere mensen uit mijn klas ging het precies zo. Elke dag zuchtend de les in komen, fantaseren over de vakantie, noem maar op. Je herkent het vast wel.
Half slapend heb ik de laatste toetsen gemaakt, de laatste cijfers binnengekregen, de laatste huiswerkopdrachten opgeschreven in mijn agenda op één van de laatste pagina’s. Uitje naar het Archeon, klassenavond, boeken inleveren, rapport ophalen en dan, met extra grote letters en rijkelijk versierd door mij en mijn vriendinnen:
“VAKANTIE”
‘Nog zes dagen!’ m’n zusje weer.  De vakantiestemming kwam er al echt in. Iedereen was moe, hangerig en een vreemde combinatie van chagrijnigheid en vrolijkheid. Op de laatste dag dat we met z’n allen op school waren, werd er uitgebreid afscheid genomen, met kreten als:
‘We bellen nog wanneer we gaan afspreken, toch?’
‘Ik wil naar huis, ik spreek je later wel,’
En andere dergelijke zinnen. Iedereen was vrolijk. Moe, maar vrolijk.


Eenmaal thuis heb ik mijn tas in de hoek gegooid, een milkshake gemaakt en ik ben op de bank geploft.
En dan.
BAM
Verveling.

De eerste dagen gaan nog wel. Uitrusten van school, afspreken met vriendinnen, kamer nog maar eens opruimen, uitgebreid op internet kijken, misschien de stad in gaan.
Maar dan gaan de eerste vriendinnen op vakantie. De rest volgt. Het wordt pestweer, de hele dag thuis zitten, het geld om te shoppen raakt op, mijn kamer is zo schoon als het maar kan en ik ben wel genoeg uitgerust.




Alle dingen die ik wil doen zijn duur, kosten teveel geld of energie of zijn te ver weg.
Dus begon ik op internet rond te surfen voor “anti-verveel tips” en hierbij mijn top 5!



1. Fotograferen.
Dit blijft één van mijn favoriete dingen om te doen. Ikzelf doe het nog niet erg lang, maar des te meer reden om het te oefenen in de vakantie. Mocht je zelf geen camera hebben, dan kan je die altijd lenen van iemand anders, zoals je vader, een tante of een vriendin. Het leuke van fotograferen vind ik is dat je het overal en met alles kan doen. Persoonlijk hou ik heel veel van detailfoto’s, en dat kan van alles zijn. Kopjes, gras, noem maar op! Maar ook met vriendinnen kan je erg leuke fotoshoots houden!

2. Schrijven.
Schrijven is en blijft leuk. Jammer dat ik heel vaak geen inspiratie heb, maar kleine gedichtjes, verhaaltjes of zelfs maar kleine zinnetjes opschrijven is erg leuk en misschien inspirerend voor een groter verhaal! Ik schrijf vooral op mijn laptop, maar op vakantie neem ik een leeg boekje met harde kaft mee voor mijn zeldzame inspiratie uitspattingen :3

3. Tekenen.
Ook iets wat ik nog veel moet oefenen. Het fijne van tekenen vind ik dat je veel verschillende tekenstijlen zijn. Ikzelf droedel heel veel, maar probeer tussendoor ook portretten te tekenen, iets waar ik een stuk minder goed in ben. Gewoon een tekenblok meenemen en wat potloden en je kan beginnen (:


4. Internetten.
Hetgene wat ik het meest heb gedaan tot nu toe. Filmpjes bekijken op Youtube, reageren op topics op Girlscene, kijken en reageren op Twitter, plaatjes posten op Tumblr, noem maar op.  Eigenlijk zou internet bij mij het laatste, als ik ECHT niet meer weet wat ik moet doen, op de lijst zijn, maar eerlijk gezegd  gaat dat voor mij niet op.

5. Bakken.
Ook iets waar ik echt van hou. Chocoladetaarten, cupcakes, appeltaart, cakes, noem maar op. Jammer genoeg kan dit niet overal, altijd en kost het wat geld om de ingrediënten te kopen. Meestal kan ik mijn ouders overhalen om het voor mij te betalen, als ze beloof ook voor hun te bakken :’) Op internet zijn meer dan genoeg recepten te vinden, leef je uit :3


Of ik volg het advies van mijn moeder op.

‘Verveling is gezond, door verveling bedenk je de creatiefste (en onmogelijkste) ideeën!’

xoxo

Liza

Geen opmerkingen:

Een reactie posten