dinsdag 24 juli 2012

First Impressions


Eerste indrukken. Wanneer maak je een goede eerste indruk? Blijft altijd lastig. Nu ik zelf bezig ben met het zoeken naar een kamer en een tijdje terug bezig ben geweest met sollicitatiegesprekken heb ik wel gemerkt hoe belangrijk het is om een goede indruk te maken. Natuurlijk gaat het niet alleen om de eerste indruk, maar je hebt maar 1 eerste indruk. Het moeilijke met die eerste indruk is dat iedereen iets anders zoekt. Mijn ervaring bij sollicitatiegesprekken is dat je het beste zo neutraal mogelijk kleed en vooral enthousiasme naar voren brengen. Wat het hospiteren voor een kamer betreft heb ik nog niet zoveel ervaring en ook geen positieve. Ik heb tot nu toe 1 keer hoeven hospiteren en ik werd niet gekozen. Dus daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Vanavond kan ik er 1 toevoegen want dan heb nog een hospiteer avond. Er zijn mij wel wat dingen aangeraden.



1. Wees niet te stil

Ikzelf ben een erg introvert persoon. Dit betekend dat ik niet graag in de belangstelling sta of alle aandacht op eis. Dit is wel iets wat je moet doen. Kom wel genoeg aan het woord zodat je huisgenoten je wel leren kennen en iets hebben om op te beoordelen of je in hun huis past. Maar eis ook niet alle aandacht op, hierdoor kan je ook verkeerd overkomen. Ze willen iedereen leren kennen niet alleen jou.



2. Vraag ook wat dingen aan je 'toekomstige' huisgenoten

Niet alleen zij willen jou leren kennen, jij wilt ook weten bij wie je in huis komt en of jij wel bij hen wilt wonen. Ik heb een aantal kamers bekeken waar geen hospiteer avond was maar gewoon kijken naar de kamer en als je hem wilt mag je hem. Ik persoonlijk wil graag weten bij wie ik in huis zit en ik wil ook contact met de mensen waarmee ik woon. Hierdoor ben ik al een aantal keer afgeknapt op een kamer.



3. Wees jezelf

De standaard raad, maar heel erg belangrijk. Doe je niet voor als iemand die je niet bent. Dit merken de anderen ook wel dus je hoeft het niet te doen.



4. Ga niet aan jezelf twijfelen

Als er iets is wat ik wel heb gedaan is het gaan twijfelen aan jezelf. Niet alleen bij het hospiteren maar ook bij het solliciteren. Twijfelen aan jezelf en aan wie je bent en hoe je overkomt. Dit is heel slecht voor je zelfbeeld en zelfvertrouwen. Ik ben ook vaak teleurgesteld geweest dat ik het niet was geworden, maar hé genoeg andere kansen. En als deze het niet is, komt er vast nog iets beters op je pad. En als ze jou niet willen is het hun pech, ze lopen een hartstikke leuk persoon mis!



De eerste indruk is altijd het moeilijkste, maar je zult merken dat je steeds beter weet wat je zelf wilt en hoe je dit het beste kan overbrengen. En baal niet als je iets hebt gezegd waarvan je nu eigenlijk denkt dat je het beter niet had kunnen doen, het valt allemaal reuze mee!



Liefs Bayan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten