zaterdag 28 juli 2012

Agendastress

De komst van een nieuw schooljaar betekent voor veel mensen de komst van een hele lading aan nieuwe schoolspulletjes. Naast de standaard dingen als boeken en pennen koop je vaak ook kaftpapier, notitieblokjes, potloden, gummen en noem de hele lijst maar op. Maar datgene waar ik altijd het meeste stress over heb, is het vinden van de juiste agenda.

Een agenda is voor mij heel belangrijk. Ik heb hem altijd bij me en ik zou echt niet weten wat ik zonder zo’n boekje zou moeten. Ik ben nogal een chaoot met m’n tijd en snel enthousiast om dingen af te spreken, terwijl ik natuurlijk ook naar school moet en een baantje heb. Een agenda is voor mij dus echt onmisbaar. Hij moet er leuk uitzien, maar het moet ook overzichtelijk blijven. Ik wil iets dat er leuk uitziet, maar toch met een simpele binnenkant. Ik wil geen ring meer, omdat ik het altijd voor elkaar krijg daar alles uit te laten vallen, maar ik wil ook geen slappe achterkant omdat de voorkant er dan binnen een paar weken al vanaf ligt. Voor mij is het dus elke zomer weer zoeken naar een geschikte agenda. En nu ik student ben, loop ik tegen nog een barrière op: het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.


Het afgelopen jaar heb ik een agenda gebruikt met een ring (zie rechts). Het was oorspronkelijk een postcard agenda met allemaal hele maffe kaarten erin, maar die heb ik eruit gehaald en in de mapjes heb ik foto’s gedaan, en brieven, kaarten, stickers, postzegels en zo’n beetje al het andere dat je in een agendamapje kan stoppen. De pagina’s waren beplakt met stickers, her en der een leuke spreuk en gedurende het jaar zat er zoveel in de mapjes dat hij bijna niet meer dicht kon. Agenda’s worden steeds groter naarmate je ouder wordt, maar tassen worden kleiner aangezien je steeds minder hoeft mee te nemen. Niet praktisch dus. Dit jaar heb ik een goedkope van het Kruidvat. Lekker Kitsch (goud met een engeltje) op de voorkant, en helemaal strak aan de binnenkant. Ik ben er heel blij mee!

Kijk mee naar de agenda’s voor schooljaar 2012-2013 en een aantal tips om je agenda op te vrolijken!

 Hema €5,95
 
Hema €6,95
Olily €16,94 (Bruna)
Schoolagenda / 12-13 Little Diva 
Little Diva €14.95 (Bruna)
Schoolagenda / 12-13 Pip
  Pip Studio €15.95 (Bruna)

Schoolagenda / 12-13 Lief
 Lief €16.95 (Bruna)

 Loesje €13,95 (bol.com)


Schrijf spreuken in je agenda
Inspirerende en motiverende quotes uit films, van bekende personen of natuurlijk uit boeken. Schrijf ze met een mooie fine liner bovenaan de weekpagina, of schrijf ze met kleurpotlood dwars over je dagen heen.

Doodle!
Ik denk dat inmiddels iedereen wel bekend is met het fenomeen doodlelen: kleine tekeningetjes maken. Doe dit ook in je agenda. Teken bij de verschillende verjaardagen een ballon, feesthoedje, taart, noem het maar op en kleed ook de feestdagen als Kerst, Pasen, Koninginnedag en Sinterklaas aan met kleine tekeningetjes.

Geef jezelf opdrachten
Wat ik zelf een aantal jaar geleden heb gedaan, is bij elke week een opdracht schrijven. ‘Deze week geen chips’ bijvoorbeeld, of ‘Deze week elke dag écht een uur lezen voor het slapen gaan’. Koppel er een leuke beloning aan als je er bijvoorbeeld vijf gedaan hebt, en je krijgt nog aardig wat voor elkaar in zo’n schooljaar.

Action
Inmiddels ook wijdverspreid over Nederland is de winkel ‘Action’ and believe me: hier haalde ik de meeste inspiratie vandaan voor mijn agenda. Ze hadden er een wasknijper met een krijtbordje erop, leuke stickers en plakband met verschillende opdrukjes. Ook vond ik daar een schattig spiegeltje dat ik in m’n agenda heb geplakt en een nagelvijltje. Altijd handig, niet waar?

Combineer alles
Stickers, spreuken, doodles, opdrachten en andere spulletjes van de Action zijn gecombineerd natuurlijk ook leuk. Een aantal van de pagina’s in mijn oude agenda heb ik een soort thema gegeven, een voorbeeld hiervan is muziek. Muzieknootjes, een quote over muziek en de opdracht om deze week elke dag een halfuur harp te spelen. Ik ben gek op thema’s.

Wat voor agenda gebruiken jullie komend schooljaar? En hoe vrolijken jullie hem op?


Liefs,
Deborah

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke tips, wij moeten de standaard agenda gebruiken van onze school en we mogen er ook niet iets aan veranderen, want het is een officieel document... Maar ik heb een blogenda gekocht, een gewone agenda waar ik mijn taken op schrijf voor men blog, hahah :)
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, dat kan natuurlijk ook nog. Lijkt me helemaal niks, zo'n standaard agenda. Leuk idee om een blogagenda te nemen :)

      Verwijderen